fredag 15 mars 2013

Österländska influenser


När jag för många år sen kom i kontakt med den österländska medicinen var det som att hitta hem. Dess synsätt på hur kropp och själ hänger samman och hur allt påverkar oss fysiskt och psykiskt (om vi själva tillåter det) gav svar på många av mina frågor. Och framför allt blev jag av med krämpor jag kämpat med större delen av mitt liv.

Jag gick så långt att jag diplomerade mig inom kinesisk medicin och utövar den nu genom att själv ta emot klienter och hålla utbildningar i ämnet. Jag har tagit del hundratals fantastiska tillfrisknanden. Även bevittnat försvinnandet av symtom och krämpor som t o m förbryllat mig. Att det verkligen kan vara så enkelt att få en obalans att balansera sig.

Där tror jag att vården ibland går bet. Dom glömmer bort att ta med själen och viljan hos människan och har enbart fokus på den fysiska kroppen. Utan att egentligen lyssna eller ta hänsyn till personen och dess rädslor, farhågor och erfarenheter. Ibland handlar det om tidsbrist, men ofta om okunskap. Ingen människa är den andre lik. Det kan jag garantera efter att ha mött tusentals människor i mina utbildningar och konsultationer.

Jag är för en komplementär vård där vi samarbetar för att hitta individens bästa och blir mer lyhörda för varandras olikheter. Så jobbar många av våra grannländer i Europa och där vill jag påstå att vi ligger efter. Jag har fått in en fot i dörröppningen i vården och nu ska jag öppna några dörrar också.

Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar