måndag 8 april 2013

Min mormor

På onsdag hälsar jag på min mormor. Hon fyller 80 år i december. Tänk att hon bara var 39 år när jag föddes och hon blev mormor till mig.

Hon har varit med om andra världskriget och kan fortfarande berätta hur det kändes och vad hon än idag bär med sig från krigets barndom. Min släkt kommer från Finland, min gammelmorfar var polismästare och de kom kriget ganska nära. Jag minns att jag tyckte det var både spännande och skrämmande när mormor berättade krigshistorier under min uppväxt.

Idag slog det mig att jag behöver ta tillvara på historien innan det är för sent. Nedteckna den.
För jag är övertygad om att barnen någon dag i framtiden vill veta mer och då finns hon nog inte kvar i livet och kan berätta det för dom själv.

Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar